Než jsem se začetl do Mikšova textu zaujaly mě přiložené barevné reprodukce obrazů jejichž autorem je k mému překvapení Adolf Hitler. Jsou to obrazy zachycující idylické motivy rakouského hlavního města Vídně. Právě toto překvapivé zjištění mě přimělo k tomu abych se ponořil do četby tohoto, pro mě objevného textu. Myslím, že v této souvislosti je důležité upozornění Frederica Spottse, "že Hitlerovo malířské dílo se stalo obětí politické korektnosti, a to především ze strachu, aby nebyl diktátor ukázán v humánním světle". Již tato poznámka, poukazující na podivný neduh dnešní doby ovládající myšlení a mluvení o závažných společenských skutečnostech do takové míry, že vede k autocenzuře a tak k myšlenkovému i argumentačnímu vykleštění, sterilizaci jakéhokoliv rozhovoru o nějakém závažném a nutně i konfrontaci vyvolávajícím společenském tématu, je sama o sobě silným podnětem k další četbě.
Vraťme se však k v úvodu zmíněnému termínu "Sochař Německa", charakterizujícímu ve výstižné zkratce Hitlera jako totalitního politika, který, dostav příležitost vykonávat státní moc, jal se realizovat svůj osobní záměr přetvořit vše včetně lidských individualit ke svému obrazu.
V této souvislosti je důležitý také termín "estetika angažovaného umění" použitý v témže čísle Kontextů spisovatelem a dramatikem Milanem Uhdem v článku Spisovatel a prapor. Proč? I z jeho zamyšlení nad prací umělce je zřejmé jakým zlem pro lidské společenství je to čemu se dnes říká "sociální inženýrství". Myšlenka všelijakých "Sochařů" toho či onoho národa, nebo dokonce mnoha národů není zdaleka mrtvá a především je prastará. Je zmíněna i v Bibli, kde čteme: "Vybudujme si město a věž, jejíž vrchol bude v nebi." Bůh tenhle záměr zmařil.
Co z výše zmiňovaného můžeme vyrozumět pro nás dnes? Že každá glajchšaltace, každé "Sochařství národa či národů" v lidské pospolitosti je zlem. Charakteristické je, že stejně jako ono biblické zlo používají i aktéři těchto pohříchu lidských projektů přepestrou paletu lákavých nástrojů k tomu , aby dosáhli svého cíle ovládat člověka, ovládat lidskou pospolitost.
Žádné komentáře:
Okomentovat