pondělí 27. dubna 2009

Únava, apatie, alibismus

Únava, apatie, alibismus,
 tyto pojmy mi přišly na mysl na nedávném církevním setkání jehož jsem se účastnil. Prvořadou náplní jednání byly různé výroční zprávy. Jak bývá zvykem je součástí takových jednání i bod, který lze nazvat volné návrhy. Je to prostor k tomu, aby se mohla případně objevit témata, která nebyla nosnou částí programu a někdo z účastníků přesto cítí  nutkání sdělit přítomným to co pokládá ze svého úhlu pohledu za důležité.


Stalo se i tentokrát, že jeden z přítomných vystoupil s něčím  nečekaným. Nadhodil téma tak zvaného "náhubkového zákona" s tím, že by přítomní měli k této záležitosti hromadně zaujmout stanovisko a zakomponovat je do závěrečného dokumentu jednání.


Já sám jsem původně necítil nějakou výraznou potřebu sdělit přítomným co mne ve společenském dění této doby znepokojuje. Teprve toto vystoupení a jeho předmět mě přiměly k tomu, že jsem se přihlásil o slovo. Bylo mi uděleno.
 Přítomným jsem sdělil, že otázka "náhubkového zákona" mě natolik netíží, nehledě na to, že je to téma žádající si k debatě jistou připravenost, což zde nebylo splněno. To co mě opravdu zneklidňuje je rostoucí aktivizace neonacistů. Nemám dobrý pocit, když vidím 
v televizi záběry z míst kde neonacisté veřejně prezentují sebe sama, své způsoby a své myšlenky. Zmínil jsem jak mě znepokojuje neschopnost veřejné správy (obecní a městské úřady, soudy) najít způsob účinného se postavení těmto (zatím) excesům do cesty. Ano,  neubránil jsem se říci, že by k tomu mělo vedení církve veřejně zaujmout jasný postoj. Bylo to jistě nepromyšlené. 
Přesto jsem přesvědčen, že vnesení těchto témat do našeho jednání mělo svůj význam a smysl. Naskytl se obraz vnímání lidí v církvi – jistého vzorku – věcí občanských a veřejných.


Tuhle poznámku jsem uvedl třemi pojmy – únava,apatie, alibismus. Reakce, které zazněly ukázaly tendenci usilující uklidit  znepokojující témata ze své blízkosti a "hrát si jen písečku náboženské víry" jsou znepokojující. Jistě, že nemáme sílu něco hned změnit, něčemu hned zabránit. To by ale nemělo dávat legitimaci k zavírání očí, dívání se stranou a tak si vlastně namlouvat neexistenci palčivých otázek občanského života. Vždyť i když jsme  křesťané jsme také občané.  Ba naopak, právě naše křesťanství nás zavazuje ke vnímavosti, všímavosti, přemýšlení i ochotě a  odvaze o tom všem mluvit, vyjadřovat se. Máme být přece solí a kvasem. 


U těch starších a starých z nás beru v úvahu možnost únavy. Co však ti v plnosti sil dospělosti a mládí? Nechce se mi věřit, že by nevnímali co se ve společnosti děje, že by záměrně žili ve skleněné věži své náboženské víry a tak v jakési virtuální existenci.