Prvotní strach,
tak se jmenoval pozoruhodný film, který mě po dlouhé době zaujal natolik, že jsem ho vydržel sledovat navzdory pozdní noční hodině na TV Nova. Dávali jej v neděli 22. března. Hlavní role tam byly vlastně dvě, obě mužské. Prominentní a sebevědomý chicagský právník Martin Vail (Richard Gere) se ujme obhajoby devatenáctiletého ministranta Aarona Stamplera (Edward Norton za herecký výkon obdržel Zlatý Globus). Ministrant je jediným podezřelým z brutální vraždy biskupa Rushmana.
Vraždě předcházel biskupův dobročinný večírek na kterém se setkali budoucí soupeři
v soudní síni státní návladní Shauggeness, jeho asistentka a Vailova exmilenka Janet na straně jedné a na straně druhé advokát Martin Vail. Divák tak měl možnost nahlédnout zčásti do propletence vzájemných vztahů těchto osob, které budou hrát svoji roli
v následujícím příběhu.
Martin Vail řeší jeden ze svých případů a přitom spatří v televizi přímý přenos policejního pronásledování ministranta Aarona, který celý zakrvavený prchá z biskupovy rezidence, kde policisté nalezli zohavenou mrtvolu biskupa Rushmana. Mladík je posléze dostižen
a zatčen. Vail se při sledování tohoto dramatu rozhodne, že zatčeného mladíka navštíví
v policejní cele a nabídne mu svoji obhajobu, pochopitelně zdarma, protože chudý mladík by na jeho služby neměl prostředky. Vail to nečiní z lidumilství, cítí tu příležitost podpořit svoji popularitu a s tím i cenu pro budoucí potencionální klienty. Už tady se setkáváme s ústřední myšlenkou filmu zabývající vzájemnou lidskou manipulací.
Vailův nový klient se jeví jako člověk mající jistý handicap. Divák to může vytušit z jeho zajíkavého způsobu řeči. Je to jasný outsider, který se ve špatnou chvíli vyskytl na špatném místě. Policii i žalobě se jeví jako jasný a nezpochybnitelný pachatel hrůzné vraždy (biskup byl probodán 70 bodnými ranami a měl vyloupané oči). Vail mladého ministranta přiměje
k tomu, že ten se plně spolehne na něho a nebude se o vlastní vůli nikterak verbálně projevovat v průběhu vyšetřování i výslechů u soudu. Vail ve své činnosti obhájce využívá dobré osobní znalosti své soupeřky, kterou je jako žalobkyně jeho exmilenka Janet.
V průběhu procesu vystupují na světlo světa různé okolnosti vrhající stín na postavu zavražděného biskupa. Vychází najevo, že máslo na hlavě má i státní návladní Shaugheness, který je členem uskupení spekulujícího s církevními pozemky jež měl ve správě zavražděný. Vail ve svém pátrání zjišťuje informace o minulosti svého mandanta. Při tomto pátání je nalezena videokazeta těžce kompromitující biskupa Rushmana. Je na ní zachycen při přípravě svého kázání ale v další části nahrávky je zachycena scéna kde biskup manipuluje své dva ministranty a dívku jednoho z nich k jednání, které z nahrávky činí porno. Jedním z ministrantů je obžalovaný Aaron Stampler a dívka je osoba ke které měl Stampler intimní vztah. Přesto proces neprobíhá nikterak jednoznačně a v jedné fázi i sám Vail má pocit, že případ ztrácí.
Obrat nastává díky Vailovu zjištění, že jeho mandant má také "druhou tvář". Vyjde to najevo při rozhovoru, který s ním Vail vede v cele. V určitém momentě se Aaron Stampler mění ze zajíkavého mladíka, který má problém se souvisle vyjádřit v útočnou osobu mocnou souvislé řeči. Je to jen okamžik. Vail ho však nepřehlédne a proto do svých služeb angažuje psycholožku. Ta vede v cele dlouhé rozhovory s Aaronem a zároveň je natáčí na videokameru. Do jednoho z těchto rozhovorů vstoupí Martin Vail. Psycholožku vykáže ven
z cely a ta sleduje dění uvnitř skrze okno. Vail slovně přitlačí Aarona, když jej obviní, že mu neříká pravdu. Konfrontace obou posléze graduje ve fyzický útok Aarona na advokáta. Vail
i psycholožka dojdou k přesvědčení, že mají co činit se schizofrenikem. Vail na tom postaví další postup své obhajoby. Při jednání v soudní síni využije i své osobní znalosti psychologie žalobkyně Janet. V zájmu věci svého klienta i v zájmu svého úspěchu v kauze ji dokáže vmanipulovat do situace, která pro ni znamená zdrcující porážku v procesu i ztrátu místa. Tohle Martinovo počínání lze jen těžko považovat za neférové. Byl to jednoznačný střet kdo z koho, kdo svým důvtipem i taktikou překoná svého soupeře. Martin Vail vede před soudem a porotci výslech svého mandanta. Svým výslechem vědomě připraví situaci
o které předpokládá, že se stane dobrým předpolím pro zdolání své soupeřky. Bylo na ní zda to prohlédne. Neprohlédla. Vedla výslech obviněného takovým způsobem a směrem, že divákovi filmu bylo jasné, že je pouze otázkou času, kdy se Aaron Stampler ze zaraženého chlapce náhle promění v útočníka. A stalo se tak. Pro Janet překvapivě ve chvíli kdy si již myslela, že vítězství je na její straně. Aaron pojednou vstane verbálně na žalobkyni zaútočí
a vzápětí přeskakuje stůl, který ho od ní odděluje a fyzicky ji napadne.
Věc je jasná. Obžalovaný sám svým jednáním všem v soudní síni prokázal, že je těžký schizofrenik a obžaloba se sesypala jako domek z karet. Martin Vail slaví vítězství. Jeho popularita opět vzroste. Zdá se, že film může skončit, není co přidat. A přece ještě všemu konec není. Advokát jde naposledy za svým mandantem, který je sice stále ve vězeňské cele, navíc spoután na rukou i na nohou ale čeká jej dobrá zpráva. Po pobytu v léčebném zařízení bude propuštěn na svobodu. To mu sděluje Martin Vail. Má co činit opět s tím zajíkavým mladíkem, těžko ze sebe soukajícím slova. Když se spolu konečně loučí Aaron za advokátem v souvislé řeči zavolá něco o tom jak se jim společně podařilo porazit žalobkyni Janet. Martin Vail jde dál a tu se zastaví, obrátí se a jde zpět k Aaronovi. V dalším rozhovoru, který už není rozmluvou se zajíkajícím se chlapcem nýbrž střetnutím se suverénem, který všem , včetně svého advokáta, vytřel zrak. Vychází najevo, že Aaron je skutečně biskupovým vrahem a roli schizofrenika mistrovsky zahrál. Ne Martin Vail je mistrem manipulace s lidmi ale Aaron Stampler. Vmete tuhle skutečnost advokátovi do tváře jist si tím, že ten v zájmu vlastní prestiže a zachování tváře jej neprozradí.
Film svým vyústěním klade divákovi otázku: "Kdo byl hlavním viníkem v tomto dramatu?" Nezapomňme na zavražděného biskupa Rushmana a obsah záznamu videokazety kde nutí
k ponižujícímu jednání mladé lidi, kterým nejprve poskytl v jejich životní nouzi pomoc
a útočiště, ne však z blíženské lásky a milosrdenství nýbrž za cenu jejich lidského ponížení. Kdo byl větší a hříšnější manipulátor lidí? Martin Vail, Aaron Stampler anebo biskup Rushman?
Prvotní strach (Primal Fear, USA 1996, režie Gregory Hoblit podle stejnojmenného románu Wiliama Diehla.