pondělí 23. března 2009

Prvotní strach, tak se jmenoval pozor...

Prvotní strach,
tak se jmenoval pozoruhodný film, který mě po dlouhé době zaujal natolik, že jsem ho vydržel sledovat navzdory pozdní noční hodině na TV Nova. Dávali jej v neděli 22. března
. Hlavní role tam byly vlastně dvě, obě mužské. Prominentní a sebevědomý chicagský právník Martin Vail (Richard Gere) se ujme obhajoby devatenáctiletého ministranta Aarona Stamplera (Edward Norton za herecký výkon obdržel Zlatý Globus). Ministrant je jediným podezřelým z brutální vraždy biskupa Rushmana.
Vraždě předcházel biskupův dobročinný večírek na kterém se setkali budoucí soupeři
v soudní síni státní návladní Shauggeness, jeho asistentka a Vailova exmilenka Janet na straně jedné a na straně druhé advokát Martin Vail. Divák tak měl možnost nahlédnout zčásti do propletence vzájemných vztahů těchto osob, které budou hrát svoji roli
v následujícím příběhu.
Martin Vail řeší jeden ze svých případů a přitom spatří v televizi přímý přenos policejního pronásledování ministranta Aarona, který celý zakrvavený prchá z biskupovy rezidence, kde policisté nalezli zohavenou mrtvolu biskupa Rushmana. Mladík je posléze dostižen
a zatčen. Vail se při sledování tohoto dramatu rozhodne, že zatčeného mladíka navštíví
v policejní cele a nabídne mu svoji obhajobu, pochopitelně zdarma, protože chudý mladík by na jeho služby neměl prostředky. Vail to nečiní z lidumilství, cítí tu příležitost podpořit svoji popularitu a s tím i cenu pro budoucí potencionální klienty. Už tady se setkáváme s ústřední myšlenkou filmu zabývající vzájemnou lidskou manipulací.
Vailův nový klient se jeví jako člověk mající jistý handicap. Divák to může vytušit z jeho zajíkavého způsobu řeči. Je to jasný outsider, který se ve špatnou chvíli vyskytl na špatném místě. Policii i žalobě se jeví jako jasný a nezpochybnitelný pachatel hrůzné vraždy (biskup byl probodán 70 bodnými ranami a měl vyloupané oči). Vail mladého ministranta přiměje
k tomu, že ten se plně spolehne na něho a nebude se o vlastní vůli nikterak verbálně projevovat v průběhu vyšetřování i výslechů u soudu. Vail ve své činnosti obhájce využívá dobré osobní znalosti své soupeřky, kterou je jako žalobkyně jeho exmilenka Janet.
V průběhu procesu vystupují na světlo světa různé okolnosti vrhající stín na postavu zavražděného biskupa. Vychází najevo, že máslo na hlavě má i státní návladní Shaugheness, který je členem uskupení spekulujícího s církevními pozemky jež měl ve správě zavražděný. Vail ve svém pátrání zjišťuje informace o minulosti svého mandanta. Při tomto pátání je nalezena videokazeta těžce kompromitující biskupa Rushmana. Je na ní zachycen při přípravě svého kázání ale v další části nahrávky je zachycena scéna kde biskup manipuluje své dva ministranty a dívku jednoho z nich k jednání, které z nahrávky činí porno. Jedním z ministrantů je obžalovaný Aaron Stampler a dívka je osoba ke které měl Stampler intimní vztah. Přesto proces neprobíhá nikterak jednoznačně a v jedné fázi i sám Vail má pocit, že případ ztrácí.
Obrat nastává díky Vailovu zjištění, že jeho mandant má také "druhou tvář". Vyjde to najevo při rozhovoru, který s ním Vail vede v cele. V určitém momentě se Aaron Stampler mění ze zajíkavého mladíka, který má problém se souvisle vyjádřit v útočnou osobu mocnou souvislé řeči. Je to jen okamžik. Vail ho však nepřehlédne a proto do svých služeb angažuje psycholožku. Ta vede v cele dlouhé rozhovory s Aaronem a zároveň je natáčí na videokameru. Do jednoho z těchto rozhovorů vstoupí Martin Vail. Psycholožku vykáže ven
z cely a ta sleduje dění uvnitř skrze okno. Vail slovně přitlačí Aarona, když jej obviní, že mu neříká pravdu. Konfrontace obou posléze graduje ve fyzický útok Aarona na advokáta. Vail
i psycholožka dojdou k přesvědčení, že mají co činit se schizofrenikem. Vail na tom postaví další postup své obhajoby. Při jednání v soudní síni využije i své osobní znalosti psychologie žalobkyně Janet. V zájmu věci svého klienta i v zájmu svého úspěchu v kauze ji dokáže vmanipulovat do situace, která pro ni znamená zdrcující porážku v procesu i ztrátu místa. Tohle Martinovo počínání lze jen těžko považovat za neférové. Byl to jednoznačný střet kdo z koho, kdo svým důvtipem i taktikou překoná svého soupeře. Martin Vail vede před soudem a porotci výslech svého mandanta. Svým výslechem vědomě připraví situaci
o které předpokládá, že se stane dobrým předpolím pro zdolání své soupeřky. Bylo na ní zda to prohlédne. Neprohlédla. Vedla výslech obviněného takovým způsobem a směrem, že divákovi filmu bylo jasné, že je pouze otázkou času, kdy se Aaron Stampler ze zaraženého chlapce náhle promění v útočníka. A stalo se tak. Pro Janet překvapivě ve chvíli kdy si již myslela, že vítězství je na její straně. Aaron pojednou vstane verbálně na žalobkyni zaútočí
a vzápětí přeskakuje stůl, který ho od ní odděluje a fyzicky ji napadne.
Věc je jasná. Obžalovaný sám svým jednáním všem v soudní síni prokázal, že je těžký schizofrenik a obžaloba se sesypala jako domek z karet. Martin Vail slaví vítězství. Jeho popularita opět vzroste. Zdá se, že film může skončit, není co přidat. A přece ještě všemu konec není. Advokát jde naposledy za svým mandantem, který je sice stále ve vězeňské cele, navíc spoután na rukou i na nohou ale čeká jej dobrá zpráva. Po pobytu v léčebném zařízení bude propuštěn na svobodu. To mu sděluje Martin Vail. Má co činit opět s tím zajíkavým mladíkem, těžko ze sebe soukajícím slova. Když se spolu konečně loučí Aaron za advokátem v souvislé řeči zavolá něco o tom jak se jim společně podařilo porazit žalobkyni Janet. Martin Vail jde dál a tu se zastaví, obrátí se a jde zpět k Aaronovi. V dalším rozhovoru, který už není rozmluvou se zajíkajícím se chlapcem nýbrž střetnutím se suverénem, který všem , včetně svého advokáta, vytřel zrak. Vychází najevo, že Aaron je skutečně biskupovým vrahem a roli schizofrenika mistrovsky zahrál. Ne Martin Vail je mistrem manipulace s lidmi ale Aaron Stampler. Vmete tuhle skutečnost advokátovi do tváře jist si tím, že ten v zájmu vlastní prestiže a zachování tváře jej neprozradí.
Film svým vyústěním klade divákovi otázku: "Kdo byl hlavním viníkem v tomto dramatu?" Nezapomňme na zavražděného biskupa Rushmana a obsah záznamu videokazety kde nutí
k ponižujícímu jednání mladé lidi, kterým nejprve poskytl v jejich životní nouzi pomoc
a útočiště, ne však z blíženské lásky a milosrdenství nýbrž za cenu jejich lidského ponížení. Kdo byl větší a hříšnější manipulátor lidí? Martin Vail, Aaron Stampler anebo biskup Rushman?

Prvotní strach (Primal Fear, USA 1996, režie Gregory Hoblit podle stejnojmenného románu Wiliama Diehla.