neděle 3. července 2011

Nevěřící Tomáš?

Dnes je v církevním kalendáři svátek apoštola Tomáše. Jsou o něm v NZ fakticky dvě zmínky, první kdy je jeho jméno uvedeno v seznamu Ježíšových učedníků a druhé v evangeliu podle Jana ve 20. kapitole kde se vypráví o tom jak Tomáš vyslovil požadavek, že v Ježíše Vzkříšeného uvěří teprve tehdy až se bude moci dotknout jeho ran. Ježíš jeho požadavku vyhoví a Tomáš kupodivu již nemá tu potřebu, aby se Pánových ran dotkl zato vyznává svoji víru: "Jsi můj Pán a Bůh."
Z tohoto příběhu vznikla taková zvláštní tradice jejímž synonymem je rčení o nevěřícím Tomášovi. Chtěl ale evangelista Jan vyzdvihnout především tuhle myšlenku? Tomáš byl svými společníky konfrontován s jejich tvrzením, že viděli a setkali se Vzkříšeným Pánem. On namítl, že ve Vzkříšeného uvěří teprve tehdy až jej bude moci identifikovat také jako toho, kterého znal, chtěl mít jistotu, že Vzkříšený je totožný s Ukřižovaným. Tohle spojení Ukřižovaného, Vzkříšeného a Oslaveného Ježíše je někdy v křesťanské praxi opomíjeno. Ale bez kříže není vzkříšení a již vůbec ne oslavení.
I na tuhle a možná především na tuhle záležitost naší víry chtěl možná pisatel Janova evangelia poukázat.