Rozhodně odložme stranou defétistický postoj pesimisticky tvrdící, že jeden hlas nemůže nic ovlivnit, protože pak bychom mohli rezignovat na veškeré rozhodování v životě, který se přece, mimo jiné, z neustálých rozhodování se sestává. Problém, který naše rozhodování v politické volbě komplikuje je současná politická praxe, jak ji utvářejí politici mající momentálně, díky předchozímu rozhodnutí voličů, k tomu příležitost i moc.
Práce těchto politiků se do značné míry zredukovala na nadbíhání náladám veřejnosti, které jsou přitom rozhodným způsobem ovlivňovány médii. Ona navozují témata dne, předurčují o čem lidé uvažují a jakým směrem se jejich uvažování ubírá. Proto jsme svědky skutečnosti, že jen mizivé procento politiků přichází s vlastní ideou, je ochotno se o ni v diskuzi přít a za její prosazení vést dlouhodobý boj, vytrvat ve střetu myšlenek a vytrvale pracovat na získání těch o jejichž hlasy jim jde.
Čtenáři těchto řádků možná přijde překvapivé když řeknu, že tyhle myšlenky ve mě evokovala četba úryvku evangelia podle Lukáše, který vypráví o Pilátově sporu se Židy o Ježíše. Pilát tehdy vrchním kněžím, předním mužům i shromážděnému lidu sděloval, že neshledal Ježíše vinným v žádném bodě jejich obžaloby. Řekl jim: "Nespáchal nic, za co by zasloužil smrt. Dám ho zbičovat a propustím ho." Lukáš pak píše, že oni však na Piláta naléhali a s velikým křikem se dožadovali aby Ježíš byl ukřižován. Jejich hlasy sílily, až se Pilát rozhodl jejich žádosti vyhovět.
Pilát nebyl politik. Byl to úředník vykonávající mocí císařovu vůli. Nemusel jako úředník zaštítěný císařským majestátem usilovat o přízeň veřejnosti. Přesto nakonec veřejnému tlaku ustoupil. Proč? Rozpoznal a uvědomil si, že prostředky a argumenty, které použili ti kdo usilovali o smrt Ježíše jej mohou v jeho mocenské pozici nakonec ohrozit.
Do naší doby je poučné i aktuální, že v Lukášově líčení této události se sice mluví o lidu, který vyvinul rozhodující tlak na Piláta, je však užitečné nepřehlédnout Lukášovu zmínku o úloze vrchních kněží a předních mužů. To podle nich, podle jejich postoje se ve svém počínání orientoval zmiňovaný lid.
Je v tom poučení pro nás, že máme používat svůj vlastní rozum, hledat vlastní zdroje k informacím, přemýšlet a nenechat ze sebe udělat manipulované stádo jednající na cizí popud. Není to určitě pohodlné ale patří to k našemu stvořitelskému určení žít k obrazu svého Stvořitele, který nás přece vybavil svobodnou vůlí a schopností samostatně myslet a rozhodovat se.